Monday 18 June 2012

Karangan Shahrul Aiman Bin Shamsuddin


               Cegah Sebelum Parah    (Berita) .
             Warga Asing Dijatuhkan                                              
             Hukuman Gantung Sampai Mati.

Putrajaya , 24 April 2007-Mahkamah Tinggi hari ini telah menjatuhka hukuman gantung sampai mati kepada Ronaldo , 22 tahun dari warganegara Eropah .
                              Warga asing tersebut didapati bersalah kerana memiliki dadah .Dia ditangkap pada 5 Januari 2005 . Dia juga , diekori oleh  tiga orang pihak polis di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan ditahan di hotel yang berdekatan polis itu juga memeriksa pakaian warga asing itu dan menjumpai 100 gram heroin didalam seluarnya.
                              Penangkapan menarik perhatian orang ramai kerana itulah kali pertama penangkapan warga asing . Pembicaraan itu dibicara selama tiga minggu . Dia didapati bersalah kerana mengedar dadah.
                              Hakim juga mengatakan juga bahawa warga asing itu di kenakan hukuman mandatori . Hukuman itu dibawah seksyen 3.9B Akta Dadah Berbahaya 1952(Pindaan 1983) dan akan dijatuhi gantung .
                              Warga asing itu akan dibawa ke Penjara Kajang dan menanti gantung sampai mati dijalankan . Hakim juga berharap gantung sampai mati itu sebagai amaran tidak menggunakan negara sebagai kegiatan mengedar dadah .