Monday 17 September 2012

KARANGAN AZMAN DAN HARZIQ

karangan azman & harziq


Tajuk:karangan semangat hidup berjiran.  

              Pada suatu hari,ibubapaku
tiada di rumah.Aku keseorangan di rumah.Aku melihat langit mulai gelap.Aku terus menutup tingkap dan juga pintu.Aku berasa bosan lalu aku pergi ke dalam bilikku. Aku terdengar sesuatu bunyi di dalam dapur rumahku.
     Aku melihat dapu rumahku berselerak dan kotor.Aku melihat pintu di belakang rumah terbuka lalu aku pun menutup. Aku mulai berasa cemas.Aku mendengar ada orang yang sedang berbisik-bisik di dalam dapurku.Aku mengambil kayu untuk kecemasan.Aku terlihat pintu bilik ibubapaku terbuka.Aku mengintip lubang yang menembusi bilik ibubapaku.
Aku melihat tiga orang memakai baju hitam di dalam bilik.


Aku terus menelefon pihak polis untuk meminta bantuan.Tiga minit kemudian,pihak polis pun datang dan penduduk kampung ikut serta untuk menangkap pencuri itu.Pencuri itu mulai cemas.Pihak polis mengepung rumahku.Penduduk kampong memasuki rumahku.Pencuri itu pun ditangkap.Aku berasa sangat lega.Mulai hari itu,ibubapaku tidak lagi berkerja pada waktu malam.Aku berasa sangat bertuah kerana dapat mempunyai jiran yang mengambil berat.Aku pun pergi ke balai polis untuk melihat penjenayah itu.Penjenayah itu didapiti bersalah kerana dah banyak kali merompak.Bak kata pepatah “sepandai-pandai tupai melompat,akhirnya jatuh ke tanah juga”.